Μαρία Κομνηνού: Είμαστε όλοι οπαδοί της μεγάλης οθόνης

Η Μαρία Κομνηνού είναι Καθηγήτρια στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου και Πρόεδρος της Ταινιοθήκης της Ελλάδας. Ηδη αρκετά χρόνια πριν ως μέλος του ΔΣ της Ταινιοθήκης είχε αναλάβει την πρωτοβουλία διοργάνωσης του Πρωτοποριακού Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, το οποίο σήμερα εν έτει 2020 από τις 16-26 Οκτωβρίου θα διεξαχθεί δωρεάν μέσω της πλατφόρμας του Festival Scope και Shift72   στη διεύθυνση online.tainiothiki.gr φιλοδοξώντας να αναδείξει ό,τι πιο φρέσκο και ρηξικέλευθο συμβαίνει στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Στο πλαίσιο του φετεινού εξαιρετικά πλούσιου προγράμματος, το οποίο θα έχετε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε από το σπίτι σας, θα προβληθούν 151 ταινίες. Στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ https://www.tainiothiki.gr/el/11aagff, θα βρείτε τα πάντα για τη διοργάνωση. Βρήκαμε την Μαρία Κομνηνού  την άλλη μέρα από την πρες κόνφερανς για την ανακοίνωση του Φεστιβάλ και μας είπε λίγα λόγια για την καινούργια περίοδο της Ταινιοθήκης της Ελλάδας, την οποία μόνο αν την παρακολουθήσετε θα κατανοήσετε τον σημαντικό ρόλο της Ταινιοθήκης για τον Πολιτισμό και την εξέλιξη της Τέχνης στην Ελλάδα.

Κυρία Κομνηνού, ποιος είναι ο ρόλος της Ταινιοθήκης;

Νομίζω ότι η Ταινιοθήκη είναι μία κιβωτός. Ετσι την είχε ονομάσει σε μια πολύ ωραία φράση του ο αείμνηστος Κώστας Σταματίου, κριτικός και μεταφραστής του Σαρτρ. Είναι μία κιβωτός στην οποία διασώζονται σημαντικές καλλιτεχνικές και ιστορικές μνήμες της Ελλάδας. Μια κληρονομιά υλική και άυλη μαζί, κι όταν λέω άυλη εννοώ όλες τις μνήμες των ανθρώπων που μέσα στην Ταινιοθήκη γνώρισαν τον κινηματογράφο και προσπάθησαν να μεταφέρουν τα διδάγματά του είτε στην οθόνη είτε σε διαφορετικούς τομείς της εκπαίδευσης και της ζωής.

Σε ποια φιλοσοφία κινείται το 11ο Φεστιβάλ Παγκόσμιου Κινηματογράφου;

Μέσα στην ίδια φιλοσοφία και των προηγούμενων φεστιβάλ μας κάνουμε τo 11o μεγάλο διαδικτυακό φεστιβάλ παγκόσμιου κινηματογράφου. Γνωρίζαμε ότι η περίοδος που κάνουμε το φεστιβάλ συμπίπτει με το δεύτερο κύμα του κορωνοϊού και θέλαμε όχι απλώς να μην αναβληθεί, αλλά να έχει μία πανελλαδική εμβέλεια και επίσης να δώσει την ευκαιρία στους ανθρώπους που δεν παρακολουθούσαν τέτοιες ταινίες, να μπορέσουν να τις δουν.

Δώστε μια πρώτη  εικόνα τι θα δούμε ανάμεσα στις 151 ταινίες που θα προβληθούν.

Υπάρχουν ταινίες γνωστών σκηνοθετών και πρωτοεμφανιζόμενων, δεν έχουμε Ελληνες. Το φεστιβάλ αυτό είναι ένα φεστιβάλ περισσότερο ταινιοθήκης, παρά ένα φεστιβάλ που σχετίζεται την ελληνική αγορά. Περιλαμβάνει 9 ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ από Αργεντινή, Αυστρία, Γαλλία, Ισπανία, Ισραήλ, Κίνα, Καναδά, Φιλιππίνες και Χονγκ Κονγκ, σκηνοθετών που πειραματίζονται με νέες μορφές αφήγησης. Εχουμε τη βραβευμένη ταινία του Λαβ Ντίαζ, «Γένος Παν» (Genus Pan) που πριν μερικές εβδομάδες απέσπασε το πρώτο βραβείο στο φεστιβάλ Βενετίας. Ο Φιλιππινέζος δημιουργός αποτελεί εμβληματική μορφή του παγκόσμιου κινηματογράφου και είναι γνωστός για τη μεγάλη διάρκεια των ταινιών του. Εχουμε τον Αυστριακό Hubert Sauper στο βραβευμένο ντοκιμαντέρ στο Sundance «Epicentro», ένα συναρπαστικό πορτρέτο της μετα-αποικιακής ουτοπικής Κούβας. Η Μπάμπα Χίλμαν με το ντοκιμαντέρ «Κιταμπ-Αλ Ισφάρ – Το βιβλίο του Ταξιδιού», ένα συναρπαστικό κινηματογραφικό ποίημα ενός επταετούς νόστου, με ιστορίες μυστικιστικών εμπειριών στην Ανδαλουσία. Το διεθνές αφιέρωμα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη μαυρόασπρη ταινία «Το σύννεφο στο δωμάτιό της» της Ζενγκ Λου μιας πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδας από την Κίνα που πήρε το μεγάλο βραβείο στο μεγάλο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Ρότερνταμ. Ολες οι ταινίες του διαγωνισμού είναι πανελλαδικές πρεμιέρες. Εχουμε επίσης εξασφαλίσει εξαιρετικά αφιερώματα, όπως π.χ. σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο θα συστήσουμε στο κοινό τον Μπορίς Βιάν ως σεναριογράφο και ηθοποιό με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του στην ταινία «Επικίνδυνες Σχέσεις». Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει γενικά 151 ταινίες καινοτόμων πειραματικών σκηνοθετών με ευδιάκριτη εικαστική ματιά. Είναι μια μεγάλη ευκαιρία για το κοινό σε όλη την Ελλάδα να δει αυτές τις ταινίες, κάτι που δεν μπορούσε να κάνει πριν.

Πώς επέδρασε η πανδημία στον κινηματογράφο

Μέσα στην περίοδο της πανδημίας τέθηκαν ουσιαστικά ζητήματα που αφορούν γενικότερα το μέλλον της ανθρωπότητας, αλλά και τον ρόλο του κινηματογράφου, την προβολή του σε φυσική ή ψηφιακή μορφή, τον ρόλο των φεστιβάλ και των αρχείων. Η διασύνδεση των επιμελητών και σκηνοθετών εξελίσσεται σε μια σχέση «συνενοχής» πάνω στον ρόλο του κινηματογράφου και των κοινωνικών και καλλιτεχνικών του εκφάνσεων.

Ο κόσμος προτιμάει την πλατφόρμα ή τη μεγάλη οθόνη;

Νομίζω, ότι παρ’ όλο που οι άνθρωποι στην εποχή του lockdown στάθηκαν πάρα πολύ στις πλατφόρμες, αυτό δε σημαίνει ότι βλέποντας αυτές τις ενδιαφέρουσες ταινίες, δεν θα λαχταρήσουν να τις δουν στη μεγάλη οθόνη! Η εμπειρία της πανδημίας δεν τους αποκόβει από τη μεγάλη οθόνη. Ολοι είμαστε οπαδοί της!

Αναλυτικά το πρόγραμμα του φεστιβάλ εδώ.

Πηγή:www.ekirikas.com

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Σχετικά άρθρα

εγγραφείτε στο newsletter μας

Συμφωνώ ρητά να λαμβάνω το ενημερωτικό δελτίο και ξέρω ότι μπορώ εύκολα να καταργήσω την εγγραφή ανά πάσα στιγμή

don't worry
be happy.

share with the world

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp